Ombruksuka, byttefest og årets mørkeste dag

Foto: Heidi Dokter

Skrevet av

Anja Stang

@green_house_by / www.greenhouse.eco

Gjesteinnlegg, opprinnelig publisert hos Green house by Anja Stang @green_house_by .
Det er lett å glemme at det bare er et par år siden Black Friday gjorde sin norske debut. Siden har mye skjedd:

 

“I takt med den økende bevisstheten rundt klimakrisen har baksiden av medaljen – tidligere kjent som «svart belte i shopping«–  blitt stadig mer synlig.”

 

Forleden var jeg på «Anti Black Friday Party» på Ingensteds i Oslo. Det var ikke bare en motstandsfest, men en feiring av alt det motsatte av hva den amerikanske kjøpefesten står for: Klesmarkedet The Fashion Archives, reparasjonsservice av studenter fra SOFI (School of Fashion Industry), miljøbevisste talks og byttemarked.

 

Jeg fikk med meg en brukt, blå blondebukse og fire fine bytteplagg hjem, og var strålende fornøyd. Alle bildene i denne saken er tatt der, av fotograf og Green House-bidragsyter Heidi Dokter.

anja-stang-the-fashion-archives-blondebukse

Denne kule blondebukse fra Samsøe&Samsøe ble med meg hjem! Foto: Heidi Dokter

Ombruksuka og White Monday

Festen på Ingensteds fungerte som en slags tjuvstart på Ombruksuka, et initiativ i regi av Oslo Europeisk Miljøhovedstad 2019. Den tanken er da så mye bedre?

Uka begynte på lørdag(!), men det er masse igjen, og her har du en oversikt over alle aktivitetene den rommer: Fra byttedag for leker, antikk julemarked, sykurs, fotoutstillinger, restematkurs og redesignevent i regi av Bergans og Esmod. Ombruk your heart out!

Og kronen på verket, på siste dag av Ombruksuka: Klesbyttemarked i selveste Rådhuset.

HeideiDokterFE7B1563

Forbruksforsker Ingunn Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiasson om hvordan vi kan forlenge klærnes levetid. Foto: Heidi Dokter

HeideiDokterFE7B1576

Foto: Heidi Dokter

Nytt av året er initiativet White Monday, som ble markert mandag denne uken. Kampanjen, som startet i Sverige i 2017, fremhever sirkulær økonomi og bærekraftig utvikling, og er en motvekt til Black Friday. Dette er første året #Whitemonday arrangeres i Norge, i samarbeid med firmaer som FJONG, Fretex og Too Good To Go.

Hvit, grønn eller svart uke?

Om vi kaller det hvitt, grønt eller noe helt annet, er det i hvert fall behov for motvekter. Til svarte, grelle reklameskilt på alle tenkelige flater – fra fysiske skilt på fortau og i vinduer til de som lyser gjennom mobilskjermen din, hvor enn du måtte befinne deg.

Disse kampanjene – som føles som et slags massivt og synkronisert reklameangrep – vekker rebellen i meg.

HeideiDokterFE7B1661

Min fine, grønne venninne, Amina, fant denne fine boblejakka på The Fashion Archives. Foto: Heidi Dokter

Det kan se ut til at firmaene, spesielt klesbransjen, deler seg i fire leire:

  1. De som går «all in» med beksvart fredag eller uke (stadig flere) og matchende tilbud. Majoriteten ligger dessverre fortsatt her, selv om meningene blir stadig mer delte og flere tør å avstå.
  2. De som lar dagen forbigå i stillhet uten tilbud, eventuelt gir en viss prosent av omsetningen til veldedige formål 29. november. Karmakollektivet, F5 Concept Store og Nina Jarebrink er blant disse. Sistnevnte gir også 10% på utleie av festantrekk.
  3. De som stenger sjappa, enten den er på nett eller fysisk, som en klar protest mot forbruksfesten. Kudos til JF Curated og netthandleriet Be:Eco.
  4. De som arrangerer alternative grønne eventer med fokus på gjenbruk, reparasjon eller idealisme. Blant disse er Asker Kulturhus, som inviterer til folkefest med gjenbruk, reparasjon, redesign, musikkinnslag og kunstutstillinger. Ombruksuka hører også inn her, for jeg tviler på at timingen er helt tilfeldig.

Hva med deg? Farger du uka hvit, grønn eller svart? Kanskje du rømmer fra alt oppstyret og går en tur i skogen førstkommende fredag? Dét har også et navn: «Buy Nothing Day.»

HeideiDokterFE7B1645

LUSH hadde stand med nakne hudpleieprodukter, inkludert sjampobars. Foto: Heidi Dokter

HeideiDokterFE7B1673

Foto: Heidi Dokter

Festivalomsøm

Les neste